Thursday, May 17, 2012

Meie viimased seiklused Hiinamaal

Olen hetkel XiChangis, ootan rongi Kunmingi ja kirjutan kaustikusse. Sealt edasi on plaanis 24-tunnine rongisõit Guangzhousse ja seal ma ka v6ib-olla saan selle tektsi blogisse kanda.XiChang, umbes Tallinna suurune linn Sichuani provintsis, on Liangshani maakonna Yi autonoomse prefektuuri pealinn. Liangshanis elab umbes 5.5 millionit inimest, kellest umbes pooled kuuluvad Yi v2hemusrahvusse. Yidel on oma kombed, keel ja isegi piktograafiline kiri. T2htsamad sildid on tavaliselt nii Hiina kui Yi karakterites ja viimased n2evad v2lja nagu tubli set-designeri looming m6nest sci-fi seriaalist.

Siia linna tulime taaskord yhele parmupillimissioonile. K6ige t2psem informatsioon Kou Xiangi (hiina parmupill) kohta, mis ma p2rast mitmeid p2ringuid sain oli, et "Go to XiChang and try your luck there"

Õnne meil õnneks on. Kohe esimesel õhtul kuulsime linna peav2ljakul suurtest kõlaritest muu seas ka parmupillimängu. Järgmisel homikul läksin samasse kohta ja jõudsin vaevalt parmupilli kotist välja võtta, kui mu ümber oli kümmekond uudishimulikku Yid. Kymmekond minutit hiljem olin juba turul, kus oli mitmeid poode, mis myysid Kou Xiangi ja umbes 15 korda odavamalt, kui n2iteks Universaal Universum Eestis.

Ostsin m6ned pillid ja jalutasin r66msalt edasi, kuni sattusin juhuslikult tunnistajaks paarile shamanistlikule seansile. Olin kyll wikipediast lugenud, et Yide religiooniks on animism, aga ei kujutanud ette, et see veel t2nap2evalgi nii elus on nende seas. Nimelt, turu yhes otsas olid umbes kymmekond n6ida end parajate vahedega päevavarjude alla yles rivistanud. Enamikel n2is p6hivahendiks olevat trumm ja s6nad, aga n2gi ka toore muna pealt ennustamist ning viina-, suitsu-, ja kaardimaagiat. Kus parajasti m6ni huvitav seanss k2is, kogunes tasapisi k6iksugu uudishimulikke, mina nende seas. Nii klient kui pealtvaatajad n2isid protsessi v2ga t6siselt v6tvat. Olen kyll alati ette kujutanud, et sellised seansid on privaatsemad, aga noh, eks Hiinas on ka hambaarstitoolid tihtipeale otse t2naval.

Ysna tore, aga natuke v2sitav on siin linnas olnud. Kuna me oleme siin linnas vist ainsad lao-aid, saame me Mariga k6vasti t2helepanu. Kui kuhugi liiga kauaks paigale j2ime, hakkas kohe tasapisi meie ymber mingi stseen tekkima.

N2iteks, l2heme parki, tuleb mingi mees ja hakkab meilt midagi p2rima. "Wo tinbudong" on meie harilik vastus. Kohe tuleb mingi teine mees, kes hakkab eelmisega t6relema, et mis sa yldse yritad siin lao-aidega r22kida. Ja niimoodi see l2heb, kuni oleme kymmekonnast kohalikust ymber piiratud ja otsustame asukohta vahetada.

V6i n2iteks, kaubamaja juurde oli yles pandud lava kus k2is mingi kummaline show. Enne kui arugi saan, olen juba laval ja m2ngin mingit hiinakeelset s6nam2ngu, millest ma midagi aru ei saa ning publik karjub mulle yhest suust vastuseid ette.

K6ige toredam oli yks koosviibimine shamaaniplatsi l2hedal. Tuleb yks suure naeratusega Yi mees ja v2ga tahab meiega suhelda. Kui nimed ja rahvus on teada ning s6nad otsas, demonstreerin (Eesti parmupillil), et ma olen parmupillim2ngija. Seepeale koguneb meie ymber umbes paarkümmend Yid. N2itan siin neile, et mul on nende Kou Xiang ka ja seepeale on k6ik v2ga r66msad. Pakun, et 2kki keegi neist tahab m2ngida, aga nad viipavad, et m2ngi ise. Alles p2rast seda, kui ma olen natuke m2ngin ja uuesti pakun, et 2kki keegi neist m2ngiks, hakkab rahvas yhele mehele peale k2ima, et m2ngi-m2ngi. L6puks ta n6ustubki m2ngima ja m2ngib p2ris h2sti minu arvates. Aga milline tagasihoidlikkus - Eestis tahab igayks (mina vist eesotsas), kes mingitki heli suudab parmupilliga tekitada, oma oskusi igal v6imalusel demonstreerida.
Uudishimulikud ja r66msad inimesed on siinkandis.

Üldiselt, vaatame juba vaikselt kodu poole. Nii palju ideid on juba tekkinud ning tahaks nende kallal juba tegutsema hakata, aga need on sellised ideed, et reisiolukorras j22b vajaka koostööhuvilisi sõpru ja k6iksugu töövahendeid.

P.S.
Oleme nyyd Guangzhous ja peatume Mari endise kursakaaslase õe juures. J2lle troopikas. See j22b meie viimaseks sihtkohaks Hiinas ning see mida ma praegu kirjutan j22b t6en2oliselt minu viimaseks sissekandeks siin blogis. Aitäh kõigile lugejatele!
P.P.S
Mulle isiklikult on t2henduslik veel see, et olen l6puks ise teinud paar bambusparmupilli ning oskan algaja tasemel teetseremooniat läbi viia.

No comments:

Post a Comment